[16-02-2021] ΗΠΑ: Ηθικά διλήμματα σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων εν καιρώ πανδημίας και με τον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των εκπαιδευτικών

Στις 8 Ιανουαρίου, όταν ο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης AndrewCuomoανακοίνωσε πως θα χρειαστούν 14 εβδομάδες για τον εμβολιασμό των πρώτων 2 πληθυσμιακών ομάδων που έχουν προτεραιότητα (prioritygroups), αυτό κατέστησες ως σαφές πως οι εκπαιδευτικοί, θα έχουν ολοκληρώσει τους εμβολιασμούς ως τα μέσα Απριλίου.

Όπως και στη Νέα Υόρκη, έτσι και σε άλλες πολιτείες, οι εκπαιδευτικοί έχουν προσπεράσει στη σειρά εμβολιασμού ακόμα και άτομα που διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να ασθενήσουν και να αποβιώσουν από τον SARS-CoV-2. Από το Tennesseeέως το NewJersey, τα σωματεία των εκπαιδευτικών υποστήριξαν με σθένος τη παρούσα προνομιακή θέση. «Δεν μπορούμε να επιστρέψουμε πλήρως και με ασφάλεια στη δια ζώσης διδασκαλία, χωρίς να τοποθετήσουμε στη σειρά προτεραιότητας τους εργαζόμενους στις εκπαιδευτικές μονάδες», δήλωσε η ClaudiaBriggs, η οποία είναι εκπρόσωπος της Ένωσης Καθηγητών στη California.

Μια επιστολή που υπογράφηκε από 11 εκπαιδευτικούς συλλόγους, συμπεριλαμβανομένων των NationalEducationalAssociation, theAmericanFederationofTeachers, απεστάλη στο CenterofDiseaseandControlPrevention, ζητώντας το προσωπικό των σχολικών μονάδων να αποκτήσει προτεραιότητα στους εμβολιασμούς, έτσι ώστε η δια ζώσης επαναλειτουργία της εκπαίδευσης να καταστεί καθολικά εφικτή. Τα επιχειρήματα υπέρ του εμβολιασμού των εκπαιδευτικών, υπογράμμισαν επί το πολύ σε όλο το εύρος τους πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος για τη πλήρη επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων. Ωστόσο, οι ιδιαιτερότητες αυτής της σιωπηρής συμφωνίας, άφησαν σκοπίμως ασαφή -κατά την άποψη των Βιοηθικών- ένα ανεκπλήρωτο «quidproquo».

Εκφράζοντας τις ανησυχίες τους πως το εμβόλιο ενδέχεται να μην εξαλείψει τη μετάδοση του SARS-CoV-2, οι Briggsκαι CTA δήλωσαν ρητά πως ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών δεν αρκεί για την επαναλειτουργία των σχολείων. Αν υπάρξει υψηλή αύξηση των κρουσμάτων σε μια περιοχή, αυτό καθιστά αδύνατο το άνοιγμα τους. Ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών, δεν αποτελεί μια σαφή ένδειξη πως τα σχολεία δύνανται να επαναλειτουργήσουν. Εξίσου, ο εμβολιασμός δεν αποτελεί την «πανάκεια», όπως δήλωσε ο ScottDiMauro, πρόεδρος της Ένωσης των Εκπαιδευτικών στην Αμερική. Ανέφερε πως τα guidelinesτου WorldHealthOrganizationκαι CenterofDiseaseandControlPreventionγια κοινωνική αποστασιοποίηση, καλή υγιεινή των χεριών κ.ο.κ. οφείλουν να συνεχιστούν μέχρι και το τέλος του σχολικού έτους, ανεξαρτήτως από τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών. Ο επικεφαλής της Ένωσης Εκπαιδευτικών της Virginia, δήλωσε πως η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία οφείλει να συνεχιστεί και μετά τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών και πως η σκέψη για επαναλειτουργία των σχολείων, δεν είναι εφικτό να εξεταστεί πριν εμβολιαστούν όλοι οι μαθητές. Σε πολλές πολιτείες της Αμερικής, παρά το γεγονός πως προετοιμάζονται για πλήρη επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, παράλληλα προετοιμάζονται και για υβριδική και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Χωρίς ένα κατάλληλο εμβόλιο για τα παιδιά, το άνοιγμα των σχολείων μπορεί να καταστεί ως μη ασφαλές. Άξιο απορίας αποτελεί το γεγονός πως κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί με βεβαιότητα πότε θα λειτουργήσει ξανά η δια ζώσης εκπαίδευση, χωρίς κοινωνική αποστασιοποίηση, χρήση μάσκας και τους εν γένει περιορισμούς που γνωρίσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όμως, κατά πόσο είναι εύστοχες όλες αυτές οι απορίες; Ο βαθμός στον οποίο το εμβόλιο θα μειώσει τη μετάδοση του ιού είναι ακόμα ασαφής. Λαμβάνοντας υπόψιν τα ημερήσια κρούσματα και την ανάγκη για εμβολιασμό των παιδιών σαν λόγους ως προς τη μη επαναλειτουργία των σχολείων, δεν καθίσταται ευκρινές γιατί αυτό θα έπρεπε να απασχολεί τους εκπαιδευτικούς, αφού εκείνοι θα έχουν εμβολιαστεί ήδη. Οι κυβερνήτες των πολιτειών ανησυχούν πως τα παιδιά, τα οποία ανήκουν σε ομάδες χαμηλού κινδύνου, μπορούν να διαδώσουν μεταξύ τους τον ιό και να τον διασπείρουν στη κοινότητα. Σύμφωνα, όμως, με τις αναφορές του WorldHealthOrganizationκαι του CenterofDiseaseandControlPrevention, τα σχολεία δεν έχουν χαρακτηριστεί ως η βασική πηγή μετάδοσης του ιού στη κοινότητα, και η μετάδοση του ιού από παιδί σε παιδί, αποτελεί το πιο σπάνιο σενάριο από όσα έχουν λεχθεί για την ενδοσχολική διασπορά. Επι το πλείστον, στις οικογένειες που έχουν μέλη τα οποία ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, δίνεται η δυνατότητα τα παιδιά να παραμείνουν σπίτι. Οι επιστήμονες δεν είναι ακόμη σε θέση να απαντήσουν με σιγουριά, για το αν τα εμβολιασμένα άτομα μπορούν να μεταδώσουν τον ιό και σε τι βαθμό. Για να δοθεί μια βέβαιη απάντηση, θα πρέπει πρώτα να εμβολιαστεί μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού.

Η θεμελιώδης απορία ανάγεται στο κατά πόσο είναι ηθικό και ορθό να κρατάμε τα παιδιά μακρυά από το σχολείο, μέχρι να εμβολιαστούν οι εκπαιδευτικοί. Εξίσου, κατά πόσο είναι ορθό να θέσουμε σε σειρά προτεραιότητας τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, αν δεν υπάρξει μια απόλυτη ένδειξη ότι τα σχολεία θα ανοίξουν; Ο DanielSulmasy, ο οποίος είναι Διευθυντής στο Kennedy Institute of Ethics, δήλωσε πως αν κάποιος εκπαιδευτικός υποστηρίξει πως δεν θα διδάξει δια ζώσης, ακόμη και αν έχει εμβολιαστεί, επειδή ίσως μεταφέρει τον ιό σπίτι του, μοιάζει ως μια μη ηθική διατύπωση, αν αναλογιστεί κανείς, ότι οι επαγγελματίες στο χώρο της υγείας, καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με αυτό το ρίσκο.

 

Πηγή: WIRED 

Ναταλία Αμασιάδη – Stagiaire EEB