Μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι οι εκπαιδευτικοί μπορεί να είναι πιο σημαντικοί παράγοντες στη μετάδοση του COVID-19 στα σχολεία σε σχέση με τη μετάδοση μεταξύ των μαθητών.
Η δημοσίευση του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ παρουσιάζει την έρευνα σε 9 εστίες μετάδοσης του COVID-19 σε δημοτικά σχολεία στην περιοχή Marietta στην Ατλάντα των Η.Π.Α. τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο. Αυτή περιελάμβανε μία εστία που καταγράφηκαν 16 μολύνσεις σε καθηγητές, μαθητές και συγγενείς μαθητών.
Σε μία μόνο από τις 9 εστίες το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα ήταν μαθητής, ενώ σε 4 από τις 9 το πρώτο κρούσμα ήταν εκπαιδευτικός. Στις υπόλοιπες 4 εστίες ήταν ασαφές το ποιο ήταν το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα. Συνολικά, σε 8 στις 9 εστίες μετάδοσης, η μετάδοση έγινε μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή, ενώ σε δύο από τις 9 καταγράφηκε μετάδοση μεταξύ εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια προσωπικών συναντήσεων και γευμάτων, οι οποίοι στη συνέχεια μόλυναν τους μαθητές.
«Οι εκπαιδευτικοί έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση», δήλωσε η Διευθύντρια του CDC, Δρ. Rochelle Walensky σε συνέντευξή της. "Η εξάπλωση του COVID-19 προκλήθηκε σε πολλές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια προσωπικών συναντήσεων ή γευμάτων και στη συνέχεια εξαπλώθηκε στις αίθουσες διδασκαλίας."
Αυτά τα ευρήματα συμφωνούν με τις μελέτες από το Ηνωμένο Βασίλειο που διαπίστωσαν ότι η μετάδοση από δάσκαλο-σε-δάσκαλο ήταν ο πιο συνηθισμένος τύπος σχολικής μετάδοσης, και με μια γερμανική μελέτη που διαπίστωσε ότι τα ποσοστά μετάδοσης στο σχολείο ήταν τρεις φορές υψηλότερα όταν το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα ήταν δάσκαλος . Σε ορισμένες περιοχές της Αμερικής, τα μεγάλα ποσοστά τηλεκπαίδευσης οφείλονταν στα θετικά κρούσματα σε εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με μια άλλη μελέτη, μετά την επανεκκίνηση των δια ζώσης μαθημάτων, ωστόσο, δεν τηρούνταν τα μέτρα των αποστάσεων.
Στις επτά εστίες, η μετάδοση μπορεί να πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια μαθημάτων σε μικρές ομάδες, όπου οι εκπαιδευτικοί ήταν κοντά στους μαθητές. Παρόλο που οι συγγραφείς είπαν ότι παρατήρησαν μαθητές που φορούν μάσκες, από τις συνεντεύξεις διαπίστωσαν ότι η «ανεπαρκής χρήση μάσκας» από τους μαθητές θα μπορούσε να συμβάλει στην εξάπλωση του ιού στις πέντε εστίες.
Το CDC συνέστησε ότι τα σχολεία πρέπει να ακολουθήσουν «πολύπλευρες» στρατηγικές για την αποτροπή της εξάπλωσης του ιού, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των συναντήσεων μεταξύ των δασκάλων, τη διασφάλιση σωστής χρήσης της μάσκας και την αύξηση των αποστάσεων, ειδικά κατά τη διάρκεια των γευμάτων που δεν είναι δυνατό να φοριούνται μάσκες.
Ανάμεσα στις συστάσεις ήταν η αποφυγή μαθημάτων σε μικρές ομάδες για πάνω από 15 λεπτά, αύξηση αποστάσεων μεταξύ των παιδιών κατά τις ενδοσχολικές δραστηριότητες και εξ’ αποστάσεως συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών. Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν απομακρυνθεί καρέκλες από τα γραφεία των εκπαιδευτικών, τα φωτοτυπικά έχουν μετακινηθεί σε άλλες θέσεις και υπάρχει ισχυρή σύσταση οι εκπαιδευτικοί που θέλουν να φάνε, να το κάνουν σε εξωτερικούς χώρους.
Από την άλλοι, τα γεύματα των μαθητών αποτελούν μία ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση. Οι μαθητές μέχρι τώρα παρέμεναν στις αίθουσες ώστε να περιοριστεί η μετακίνησή τους και η διατήρησή τους σε απομονωμένες ομάδες. Ωστόσο, η οδηγία σχετικά με την κατανάλωση φαγητού σε εξωτερικούς χώρους οδηγεί στον συνωστισμό, ιδιαίτερα των μεγαλύτερων τάξεων σε χώρους όπως τα γυμναστήρια, τα καφέ και τα αμφιθέατρα.
Στη μελέτη αναφέρεται ότι εκτός από αυτές τις στρατηγικές, θα ήταν καλο να γίνει ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών, χωρίς να αποτελεί προυπόθεση για την επανέναρξη των δια ζώσης μαθημάτων, ώστε να προστατευτούν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, να μειωθεί η μετάδοση του ιού στο σχολείο και να διατηρηθεί η δια ζώσης λειτουργία τους.
Πηγή: Wabe
Αικατερίνη Καραγιάννη - Stagiaire ΕΕΒ