Rethinking Cognitive Enhancement

Rethinking Cognitive Enhancement. Ruud ter Meulen, Ahmed Mohamed, Wayne Hall. OxfordUniversityPress, 2017. σελ. 336. 

Το βιβλίο «RethinkingCognitiveEnhancement», έρχεται να ενισχύσει το ήδη αυξανόμενο ενδιαφέρον στο πεδίο της βιοηθικής και των νευροεπιστημών, αναφορικά με τη χρήση φαρμάκων για τη βελτίωση της εγκεφαλικής λειτουργίας και την ενίσχυση της γνωστικής λειτουργίας. Ο ενθουσιασμός που πυροδότησε ξανά τη συζήτηση για τη χρήση των φαρμάκων αυτών, προήλθε από νέες έρευνες σε υγιή άτομα, που δείχνουν ότι πράγματι αυξάνεται η εγρήγορση της εγκεφαλικής δραστηριότητας, σε διάφορα μέρη του εγκεφάλου. Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον, σημειώνονται αντικρουόμενες απόψεις, σχετικά με τη δεοντολογία της γνωστικής βελτίωσης. Το βιβλίο αυτό, καταφέρνει να κάνει σαφή παρουσίαση των ηθικών επιχειρημάτων, βοηθώντας έτσι τον αναγνώστη να σχηματίσει μια σφαιρική και ισορροπημένη άποψη για την αποδοχή ή μη της γνωστικής βελτίωσης. Ειδικότερα, ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να διαβάσει απόψεις που θεωρούν ότι η βελτίωση δεν είναι μόνο ηθική επιδίωξη, ή άλλες πιο επιφυλακτικές, οι οποίες αναφέρουν ότι ενυπάρχουν μακροχρόνιες ηθικές συνέπειες, που προκύπτουν από τη γνωστική βελτίωση. Επί παραδείγματι, ορισμένοι νευροεπιστήμονες επισημαίνουν τις συνέπειες της συχνής χρήσης των φαρμάκων αυτών, που μπορούν να οδηγήσουν σε κατάχρηση και εθισμό ορισμένους χρήστες, με το ενδεχόμενο παρουσίασης περαιτέρω ανεπιθύμητων συνεπειών μακροπρόθεσμα, να είναι υπαρκτό. Με την κριτική προσέγγιση του βιβλίου «Rethinking Cognitive Enhancement», επιτυγχάνεται μια σαφής διάκριση μεταξύ επιστημονικών και φιλοσοφικών επιχειρημάτων, βοηθώντας τον αναγνώστη να πληροφορηθεί επαρκώς, σχετικά με τις πολυποίκιλες πτυχές της γνωστικής βελτίωσης.

 

 

Κωνσταντίνος Παπαδάκης - Stagiaire ΕΕΒ