Bioethics and the Human Goods: An introduction to Natural Law Bioethics

Bioethics and the Human Goods: An introduction to Natural Law Bioethics. Alfonso Gomez-Lobo με τη συμβολή του John Keown. Georgetown University Press 2015. σελ.136.

 

Ο κύριος AlfonsoGomez-Loboδιατέλεσε διακεκριμένος Καθηγητής Μεταφυσικής και Ηθικής Φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο του Georgetownκαι απεβίωσε το 2011. Ο Καθηγητής κατατάσσεται ανάμεσα στις ηγετικές μορφές στην κλασική φιλοσοφία και τη βιοηθική. Ο Καθηγητής JohnKeownανέλαβε να μορφοποιήσει και να εκδώσει το τελευταίο έργο του Καθηγητή Gomez- Lobo. Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο πληροί τις προϋποθέσεις μιας εισαγωγής στα βιοηθικά από την σκοπιά του φυσικού δικαίου. Το φυσικό δίκαιο έχει τις ρίζες του στην κλασική αρχαιότητα και έχει διαμορφώσει τη βιοηθική και το δίκαιο του σύγχρονου δυτικού κόσμου. Ο συγγραφέας διαμέσου του έργου του επιχειρεί να μεταδώσει στον αναγνώστη το μήνυμα ότι το φυσικό δίκαιο μπορεί να αποτελέσει ένα σπουδαίο εργαλείο για την κατανόηση της βιοηθικής. Σε αντίθεση με την κυρίαρχη βιοηθική θεωρία του ωφελιμισμού, το φυσικό δίκαιο προσφέρει τη δυνατότητα κατανόησης της εξέλιξης του ανθρώπου με βάση τα θεμελιώδη ανθρώπινα αγαθά, συμπεριλαμβανομένου αυτού της ζωής, της υγείας, της φιλίας και της γνώσης. Επίσης, από τη σκοπιά του φυσικού δικαίου τονίζεται το σφάλμα του να στρέφεται κανείς σκόπιμα κατά των αγαθών αυτών ή να τα παραμελεί. Το βιβλίο έχει διαιρεθεί σε δύο τμήματα, στα οποία θίγονται ποικίλα ζητήματα με αφετηρία τη βιοηθική, όπως οι αρχές που τη διέπουν, ζητήματα σχετικά με την έναρξη της ανθρώπινης ζωής, ζητήματα σχετικά με το θάνατο, καθώς και το θέμα των μοσχευμάτων. Ειδικότερα, ιδιαίτερη μνεία θα μπορούσε να γίνει σε δυο συγκεκριμένα κεφάλαια. Στο κεφάλαιο που είναι αφιερωμένο στην άμβλωση αναφέρεται ότι ακόμα και αρχαιότεροι φιλόσοφοι αποδέχονται ότι είναι συνιστά ηθελημένο τέλος της ανθρώπινης ζωής. Επιπρόσθετα, ορισμένοι φιλόσοφοι τάσσονται υπέρ της άμβλωσης υπό το πρόσχημα ότι το έμβρυο στερείται της δυνατότητας ετεροκαθορισμού και άλλων πνευματικών ικανοτήτων. Αντίστοιχα στο κεφάλαιο του θανάτου τίθεται το ερώτημα αν είναι καλό να αφαιρεθεί η ζωή κάποιου έπειτα από δικό του αίτημα και στο σημείο αυτό εγείρονται οι περιορισμοί της αυτονομίας. Τέλος, το εγχειρίδιο αυτό αναφέρεται και στη νομική κατάσταση του ανθρώπινου εμβρύου, ένα ζήτημα μείζονος σημασίας, που προσεγγίζεται με τη συμβολή του καθηγητή Robert P. George.

 

Θεοδώρα Μπάρδη - Stagiaire ΕΕΒ